Home
ShellsAngels
AboutUs
1997 - 1st Ride
1998 - 2nd Ride
1999 - 3rd Ride
2000 - 4th Ride
2001 - 5th Ride
2002 - 6th Ride
2003 - 7th Ride
2004 - 8th Ride
2005 - 9th Ride
2006 - 10th Ride
2007 - 11th Ride
2008 - 12th Ride
2009 - 13th Ride
2010 - 14th Ride
2011 - 15th Ride
2012 - 16th Ride
2013 - no ride :-(
2014 - 17th Ride
SHA - Talk
Justus Willemsen
Ruben Willemsen
Genealogie
Gastenboek


Angels Present:

  1. Jan Augustijn
  2. Ronald Bakker
  3. Maarten Beckers
  4. Willem Berkers
  5. Eddy Dewinter
  6. Rob Herbes
  7. Henk Kuilman
  8. Roelinda ten Pas
  9. Mark Snoek
  10. Peter van der Waa

De Veluwsche / IJssel Rit

De dertiende rit van de Shell's Angels werd verzorgd door Roelinda nu ze eindelijk voorop mocht rijden na afschaf van de Kawa Z1000 uit '81 en de aanschaf van de Duc uit '05 die een stuk minder walmt.

Ontvangst op vrijdag 5 juni aan de "Het mooie Zuyltje" met een lekkere lunch.

Omdat het de 13e rit was vonden we het wel een goed idee een stukje extra 'safety' in te calculeren via een rijvaardigheid / voertuigbeheersing training gegeven door 3 geweldige instructeurs van de MIG (http://www.mig-nederland.nl) die ons naast een heleboel goede 'life-saving-rules' voor op de motor ons ook veel plezier gaven in het besturen van onze ijzeren vrienden.  Guido kwam nog langs met een boodschappenkrat vol koek en frisdrank. Wat een service! Toen er opeens een Dixie voorbij kwam vonden we dat zijn service wel erg ver ging!

Daarna onze vrienden gestalt bij Roelinda thuis en na een gratis busrit (te veel moeite om voor 10 personen 3 haltes te laten betalen)  kwamen we aan in het Centrum van Apeldoorn. Daar hadden we een 'exclusive diner' + overnachting in Hotel Paris aan het Raadhuisplein (http://www.paris.nl) . Wel voor het slapen gaan nog een nachtmutsje wezen halen in Café Confetti's op het Caterplein. Waarna de één na de ander toch richting hotel liep om het bedje op te gaan zoeken. Jan, Willem en Roelinda stonden om 01:00 uur 's nachts echter voor een dichte hoteldeur.... iedereen met een sleutel lag te pitten. Tja wie bel je dan op die én niet boos wordt én wakker wordt? Onze enige echte Belg (we hebben er ook een neppert tussen zitten) en goede vriend en enorme beschermingsengel EDDY!

Zaterdagmorgen rond 07:00 liep bij de meesten het wekkertje af en omstreeks 07:30 zaten we aan een ontbijtje. Over de markt naar het bushokje alwaar we eerst een rolletje klussentape moesten kopen voor Ronald zijn verbrande mouw die aan een kokend heet knalpijpje was blijven plakken.

Deze werd op zeer professionele wijze in het bushokje getaped, de nageltjes werden gevijld want persoonlijke hygiene wordt op prijs gesteld. Daar kwam de bus en de lieve jodeladitiiii vlechtjes deden weer zijn werk: we mochten weer gratis mee met de bus! Voor de 2e keer 15 eurootjes verdiend! Naar Roelinda's huis om de motoren in de startblokken te zetten, waarnodig de zonnebrillen op te poetsen aan andermans shawls, het cafeïnegehalte op pijl te houden, de plasbuizen te legen en na een introductie over wat er allemaal te zien zou zijn tijdens de rit (met een helm op communiceert zo lastig) gingen we dan eindelijk op pad.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De VSM beschikt momenteel (2009) over 19 stoomlocomotieven en 20 diesellocomotieven. Verder zijn er meer dan 20 rijtuigen en diverse goederenwagens. We hadden het geluk de werkplaats op te mogen en nog meer geluk dat er een stoomlocomotief aan kwam rijden. Het allergrootste feest: we mochten er in klimmen! De kooltjes lagen nog roodgloeiend te dampen en de stoom kwam nog uit zijn denkbeeldige oortjes.... wat een feest! Ronald mocht zelfs even toeteren!!! Dit alles bracht wel een fikse vertraging met zich mee, maar dat vond niemand erg. Het gaat er bij ons niet zozeer om de kilometers en het plan, wel om de gezelligheid en het samen zijn, zeker als er wat technische hoogstandjes zijn te bewonderen dan maakt de route opeens niet zoveel meer uit! Affijn, wel was het tijd om de magen te vullen. Bij De Nieuwe Ruysch werden de magen dan ook gevuld met enorme gevulde uitsmijters die de wegdekking zeker ten goede kwamen!

 

Verder langs het Apeldoorns Kanaal richting Klarenbeek en Voorst waar we een kleine stop hadden om Kasteel Nijenbeek, een kasteelruïne, te bewonderen. De eerste vermelding van dit kasteel stamt uit 1296. Met name door de gavangenschap van Hertog Reinoud III van Gelre in 1361 verwierf dit kasteel enige bekendheid. Door zijn broer werd hij daar gevangengehouden en toen hij in 1371 vrij kwam omdat zijn broer was gesneuveld was hij zo dik geworden dat (volgens de legende) de muren moesten worden uitgehakt. Omstreeks de18e eeuw heeft het kasteel nog een restauratie ondergaan maar in 1945 raakte het kasteel zwaar beschadigd door Canadese beschietingen omdat het door de Duitsers was bezet. Alleen de zware donjon bleef staan welke nadien provisorisch hersteld bleef staan. In de jaren '70 stortte het dak in en door slecht onderhoud kon de natuur zijn werk doen waardoor het nu onbegaanbaar is geworden helaas.

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kasteel_Nijenbeek

Verder over de Wilpse dijk richting Deventer waar ons koppel zick opeens vermenigvuldigde met een andere groep motorrijders. Bij Deventer gingen hun rechtdoor en wij rechtsaf de Deventer brug over én onder waar Roelinda volgens de mannen veel te hard reed.... ze konden niet eens fatsoenlijk zwaaien naar de 'raammeisjes'. Ja hoor, veel getoeter en de helft van de groep was achterop geraakt. Hoe dat nu toch mogelijk was??????

Verder langs de IJssel en bij Wijhe sloegen we linksaf om de pont te nemen. En alweer kregen we groepskorting, geen 10 maar 9 eurootjes af te rekenen! Via een mooi slingerweggetje gingen we richting Oene. Helaas... een "Unese gierwagen" (Oenese mestwagen) belemmerde ons om gas te geven. "Shit happens" zeggen ze dan.... Door Oene heen en bij het kanaal aangekomen keken we elkaar aan...wat te doen? De route zou nog verder gaan langs het kanaal via Hattem, daar links een mooie bosweg op, richting Harderwijk voor een visje aan de boulevard, nog wat dorpen en gehuchten en via Airpot Teuge naar "Het mooie Zuyltje" voor de medailleuitreiking. De klok gaf echter 16:00 uur aan en aangezien er nog een paar een aantal uurtjes moesten sturen besloten de route (nog niet eens halverwege uitgereden) af tekappen....  
Terug naar Apeldoorn voor wat drinken en de medailleuitreiking. Er staan vandaag 140 kilometertjes op de teller. En zo staat deze rit nu geboekt als veiligste (MIG), kortste (140) en meest culturele (VSM) rit. Volgend jaar toch maar weer voor de kilometers gaan? Het was in ieder geval weer een superweekend met elkaar!

 

 

 

 

 

 

 

Eerste reacties na thuiskomst:

SMS: 06/06/2009, 18:23:

Ik ben weer veilig thuis. En nogmaals dank voor de organisatie en de goede zorgen, ook aan Guido. Maarten.

SMS: 06/06/2009, 18:51:

Veilig en droog thuis, groetjes Jan.

SMS: 06/06/2009, 19:42:

Weer thuis! Vertellen en nagenieten van het super goede motor weekeinde! Top door jou georganiseerd: dank je wel en natuurlijk ook Guido voor de opvang van de kids! groetjes, Rob

Mail: 07/06/2009, 17:32:

Heel hartelijk bedankt voor de geweldige gastvrijheid van jou en Guido. Dikke complimenten voor een uitstekend verzorgde twee dagen waarbij ik het erg naar mijn zin heb gehan rijvaardigheidstraining te houden. Je inleiding op de rit van zaterdag mocht er ook wezen, met veel leuke details over de omgeveing. Hulde! Ronald.

Mail: 08/06/2009, 10:33:

Engelen,
Hoop dat jullie ook allemaal weer fris en veilig zijn  tuus gekomen. Ik had nog een paar dooie/kouwe  vingers. maar na een warm bad met zelfgeblende Rituals badolie ( op Ondina basis ) was ik weer snel terug in engelen sferen.
Roelinda, well done en wacht de  foto's met spanning af.  Even snel de laatste Elsevier inkijkend, stond er een leuk artikel in van de  VSM . Met veel informatie die we live  hadden ontvangen  tijdens onze excursie. Toeval?  Peter.

Mail: 08/06/2009, 11:13:

Beste Angels,

Via deze weg wil ik jullie allemaal nog een keer bedanken voor de gezelligheid van het afgelopen weekend.
Ik heb genoten, als "her-intreder", van deze 13e Shell's Angel-rit.
Ik vond de rijvaardigheids-training zeer leerzaam en leuk, het samenzijn heel gezellig, lekker gegeten, mooie route, interessant bezoek aan VSM (wát een imposante locomotieven!).
Persoonlijk vind ik de combinatie 's-avonds (laat) uitgaan en motorrijden niet zo'n goede; ik vind dat je motorrijden altijd optimaal alert en goed uitgerust moet doen. Maar goed, daar heeft ieder ook zijn eigen verantwoordelijkheid in.
Beetje jammer vond ik dat we uiteindelijk niet écht veel motor gereden hebben. Dat we wellicht maar een klein gedeelte van de vooraf uitgezette route hebben gereden vind ik van ondergeschikt belang ; alle wegen die we gereden hebben waren prachtige wegen !
Hartverwarmend vind ik de totale toewijding waarmee Roelinda (en familie!) alles in het werk gesteld hebben om het ons naar de zin te maken. Heel goed en enorm dank daarvoor. Wát een gastvrijheid en toewijding! Maarten.

Mail: 08/06/2009, 12:38:

Angels,
Zoals gebruikelijk vond ik er niks aan, Roelinda's huis bleek onbereikbaar, waardeloze instructiemiddag, bier in Apeldoorn niet te zuipen, veel te duur busvervoer, Roelinda chagerijnig, Guido dreigde met z'n jachtbuks als we niet gauw van z'n oprit gingen, de garage lekte van alle kanten, de rit ging door oninteressant landschap, de stoomlocs waren uit tempu dulu, de uitsmijter smaakte naar azijn, een beloofd kasteel bleek ingestort en ontoegangkelijk en het leek wel of de zaterdag 2x zo snel ging als normaal.
Nee, volgend jaar moet het echt beter...
Cheers! Rob

Mail 08/06/2009, 15:35:

Angels,
Na exact 435 kilometers en op tijdstip 18.06 parkeerde ik mijn Yamaha op de Paasbergstraat in Aalden. Natuurlijk stond de koffie bruin en kon ik na een enthousiast verslag aan mijn wederhelft aanschuiven aan een heerlijk calorie-arme hap.
Ik moet de bewoners van de Belle van Zuylenbrink een compliment maken voor de perfecte organisatie, hartelijke ontvangst door Roelinda en Guido en kroost. Ook niet te vergeten de catering onderweg door Guido. De instructie door de 3 M.I.G.instructeurs was nuttig en heb ik veel van opgestoken, bochten techniek en dan met name het gestrekte armpje, daar had ik tijdens mijn rijlessen nog nooit van gehoord. (maar ja vroeger kreeg je een oefenvergunning en een L achter je plaat en dat was het!), Ook geleerd dat het noodzakelijk is om bij elke tocht van te voren de technische staat van de motor goed na te inspecteren (schijnt ook bij een jap toch noodzakelijk te zijn ) .
De tocht over onze mooie veluwe was wat te kort met wel veel drempels overigens, maar dat heb je als je met techneuten terug gaat naar het stoomtijdperk.
Evenals Peter in het  artikel over de VSM gelezen in Elsevier dat in 2010 moderne stoomlocs (zwitsers fabrikaat ) op koolzaad olie en m.b.v. moderne chips in Friesland (Sneek-Stavoren) gaan rijden. Dus Angels volgend jaar de motor elfstedentocht opnemen in ons program .
Heb enkele fotos genomen, de mooiste voeg ik bij, wie de rijder was kan ik niet achterhalen.



© 1997-2014 roelinda.nl | info@roelinda.nl